
..ZABIORĘ WAS ®
© Roman Micinski
__________________________________________________________
„ Gdy przebrzmialy slowa dowodcy,
Rozpostarlismy skrzydla zagli,
I w tej bezchmurnej przestrzeni,
opuszczajac ukochany port,
krzyknelismy -„Niech Bog prowadzi!,
a polnocna bryza napelnia nam
zagle..”
(wolne tlumaczenie urywku z epickiego
poematu „LUSITIANS”, portugalskiego
poety Luís Vaz de Camões, z 1572
roku-poematu opisujacego historie podbojow i ekspansji imperium Luzytanczykow-Portugalczykow, w tym wyprawy Vaco da Gamy z 1498 roku).
Mapa portugalskich podbojow swiata, z zaznaczeniem tras wypraw Vasco
da Gamy.
Kiedy mala armada 4 karawel
,wyplywala z portu w Lizbonie, 8 lipca 1497 ,Ameryka juz byla odkryta przez
Kolumba, z wielka „publicity” owczesnie i wspolczesnie...Kto bowiem o Kolumbie
(od dworow krolewskich ...,komunistycznych blokowisk...po portowe tawerny) i Jego ..„odkryciu Ameryki”
nie slyszal??? Choc juz dawno temu,wielokrotnie udowodniono, ze tak naprawde
Kolumb odkryl juz dawno odkryte... „odkrywanie ameryki”.. dopiero stosunkowo
niedawno przebilo sie troche do swiadomosci populacji swiatowej...ze swoim
pejoratywnym znaczeniem.
(The
Portolan, Journal of the Washington Map Society- lipiec 2017 !)
Sensacyjny globus, ktory pojawil sie w Londynie w tym
roku, ma wielkość dojrzałego grejpfruta, a składa się z dwóch dolnych połówek ..Strusiego
Jaja, na którym wyryto kontynenty i oceany...Wprawil wszystkich naukowcow w oslupienie, gdyz nikt nawet nie podejrzewal
jego istnienia! Weryfikacja rentgenem,tomografem komputerowym i badanie DNA,
potwierdzily wiek strusiego jajka na ...1504 rok !!! .. i tym samym
autentycznosc mapy na niej wyrytej, pokazujacej juz, zaledwie 12 lat wczesniej „odkryta” ,Ameryke-- w postaci
zbadanych dotychczas wysp. Natomiast kontynent Ameryki Poludniowej prawie
odpowiada rzeczywistemu i opisany jest jako „Mundus Novus”-Nowy Swiat , Ziemia
Swietego Krzyza(Terra Sanctae Crucis) i...Terra de BRAZIL !!!. Pokazuje tez
np.Arabie i ..Japonie..(sic!) .
Badania historykow skierowuja sie w
strone..Florencji, jako miejsca jego powstania.Podobny , ale stworzony
z..miedzi i okolo 6 lat pozniej, jest powszechnie
znany globus bedacy w posiadaniu Biblioteki Publicznej w Nowym Jorku, ktory ma
podobna inskrypcje na swojej powierzchni, zdala od znanych ladow - „Hic Sunt
Dracones”...TU ZYJA SMOKI...wiec nie
zaglebiajac sie w temat smokow ,bo to temat rzeka...np.Wisla;o)) - ( wtedy zylo
ich na swiecie bardzo duzo ,prawie w kazdym co bardziej niedostepnym miejscu, np.Krolewskim
Krakowie ;o)) —mozemy stwierdzic, ze oba globusy, i ten na skorupach strusiego jaja i ten
mlodszy,miedziany - mogly wyjsc spod tej samej reki...
Tak na marginesie – odkrywajac,
mozliwe ze nieznane ogolowi czytelnikow fakty- jedna z najdokladniejszych
encyklopedii i podrecznikow nawigacyjnych powstala w..1490 (czyli na 2 lata
PRZED pierwsza wypraw Kolumba i „odkryciem
„ Ameryki ), z reki muzulmanina , arabskiego
, slynnego kapitana,zeglarza i kartografa, Ahmada ibn Majida( w naszym swiecie
znanego jako „Lew morz”), opisujacego w dziele: „ Ksiega uzytecznych informacji
o zasadach i prawach nawigacji”.. wiedze nawigacyjna.Opisywala nie tylko zasady nawigacji,wykreslania
map,kursow loksodromicznych,pozycje gwiazd,ksiezyca,slonca, ale tez rady
praktyczne w zegludze przybrzeznej i..OCEANICZNEJ,opisy wiatrow stalych i
sezonowych(jak np. Monsunow).Zawierala tez spis ..portow i dogodnych
kotwicowisk Oceanu Indyjskiego - od Afryki... po Indonezje...
Armada o ktorej mowie na poczatku
tego posta,skladala sie z 2-ch zbudowanych specjalnie na ta wyprawe KARAWEL (Sw.Gabriel
i Sw.Rafael),z odrobine mniejszej Berrio i nieznanej z nazwy karaweli,wiozacej
zaopatrzenie wyprawy- wszystkie byly wieksza wersja.. konstrukcji statkow rybackich ,tak dzielnie sprawiajacych
sie na stosunkowo buzliwych, portugalskich wybrzezach Atlantyku.
Pojawily sie w Hiszpani i Portugali
juz w XII w. i do konca XVw. zostaly zaadoptowane przez wszystkie nacje morskie
calej owczesnej Europy.Karawele mimo niewielkich rozmiarow(ok 23 metry
dlugosci), przewozily nawet ciezkie ladunki na Atlantyku, Morzu Srodziemnym i
Indyjskim, ze wzgledu na dzielnosc morska i zdolnosc zeglugi ostro do wiatru,
przy stosunkowo malym zanurzeniu(ok .2.5 metra) pozwalajacym wplywac na
przybrzezne plycizny i w gore rzek-staly sie ulubionymi przez owczesnych eksplolerow,
wyruszajacych na nieznane wody.Wyposazone w 2,potem 3 maszty,(czasami nawet
4),mogly byc na rzekach napedzane ..wioslami.Wersja pelnomorska byla zaprojektowana pod auspicjami Henryka Zeglarza (Krola
Portugali) w Sagres - centrum wszystkiego ,co nowe w nawigacji i wiedzy
morskiej i uzywane od Jego,Henryka Zeglarza czasow, w odkrywaniu Zachodniej
Afryki.(To tam wbijano w ziemie slynne PAO-slupy stawiane na brzegu w
widocznych miejscach, przez dzielnych kapitanow, oznaczajace dla nastepcow,jak
daleko na poludnie doplyneli).Karawele uzywal tez Bartolomeo Dias, ktory osiagnal poludniowy kraniec Afryki
(i zdobyl przyladek Dobrej Nadziei) w 1488 roku,uzywala rowniez wyprawa Kolumba
w 1492(np.Nina byla karawela, ale z rejowymi zaglami-aby wykorzystac lepiej
wiatry wiejace od rufy..),oraz wyprawy Vasco da Gamy, ktory pokonujac na nich
Ocean Indyjski, ustanowil Portugalskie Kolonie w Azji w 1498 roku.
Kolejne,powiekszane wersje karawel ,niestety
utracily swoje zdolnosci do dobrej zeglugi morskiej i wyparte zostaly na poczatku XVI w przez
galeony.Nowa konstrukcja galeonu byla na tamte czasy rewolucyjna,wieksza,ciezsza
i zdolna przewozic po Oceanach nie tylko wiecej ladunku, ale tez ciezkie dziala,
potrzebne w ataku i obronie, oraz kule i proch do nich. Do polowy XVI wieku-Galeony
krolowaly juz na wszystkich Oceanach swiata, dzieki nim Hiszpanie utworzyli
pierwsze,stale linie zeglugowe-jedna z Filipin przez Pacyfik do Panamy,druga z
Karaibow przez Atlantyk do Europy,a
dokladniej-do Sevilli ktora dostala przywilej krolewski i stala sie pierwszym
na swiecie tzw.hubem zeglugowym,czyli miejscem centranym , skad juz mniejszymi
jednostkami, rozwozono towary kolonialne po calej Europie..tak w XVI wieku!
Male, senne ,historyczne miasteczko Sines, w
zachodniej Portugali, prawde mowiac poczatkowo zawiodlo moje oczekiwania.
Polozone na piekna zatoka,z
gorujacym nad nia wysokim klifem i zamkiem z 1363roku, pamietajacym obrone przed piratami przybylymi
z wybrzezy Barbary(aktualnie Maroko),a pozniej piratow francuskich i
angielskich, obiecywalo duzo wiecej swiadectw histori, niz udalo mi sie w ciagu
kilkugodzinnego pobytu zobaczyc.
Mimo to nabralem przekonania, ze chociaz
wszystko zostalo juz tutaj odkryte,warte jest poszukania i „odkrycia” dla
siebie... czegos wiecej ,niz obiecywala senna atmosfera miasteczka,czulem jakby
wlasnie to ona ,skrywala te czesc histori, ktora mieszkancy niechetnie sie
chwala...
Nazwa Sines,wedlug historykow,pochodzi
od Vizygotow, choc slady ludzkiego osadnictwa znalezione w niewielkiej odleglosci od miasta, siegaja
bardzo gleboko w historie ,nawet w historie humanoidow.Jezyk ,tych bardzo
wczesnych osadnikow ,nie jest znany, ale
slowo Cinetos,pozniej Cines , przemianowane na Sines, powtarza sie w tych
odkrytych sladach. Podobnie jak powstanie „ castro”, obronnej konstrukcji,muru
na wysokim klifie,ktore sa podwalinami pod
znanym wspolczesnie zamkiem z 1363 roku.
Wojny Punickie tez odcisnely swoje
pietno na tej ziemi-znaleziony w 1966 –„Skarb z de Gaio” (miejscowosc okolo 12 km od Sines), w postaci kobiecej
bizuteri, okreslanej jako Egipska, doprowadzil do dalszych poszukiwan
archeologicznych i odkrycia pod oryginalnym Romanskim portem na wyspie
Passeguero,resztek, zniszczonych juz w dobie dominacji rzymskiej , pochowkow
z epoki zelaza..Rzymianie uzywali
portu i lokalnych ,sprawnych w polowach
rybakow , w sposob niemal przemyslowy. Znaleziono rzymskiego pochodzenia
wille,wykladane kamieniem rzymskie drogi i
tor wyscigow rzymskich rydwanow, wszystko pochodzace z 1-szego wieku
naszej ery, potwierdzajace wielkie zainteresowanie Rzymian ta okolica.Wokol
zamku, u podnoza klifu odnaleziono „przetwornie” ryb ,wielkie ich solarnie, jak
rowniez pozostalosci wytworni ,sluzacych do produkcji greckiego, przejetego
przez Rzymian wynalazku- sosu/przyprawy zwanej GARUM,wytwarzanego ze
zmacerowanych resztek ryb.Rzymskie slowo Sinus,owalna zatoka i jednoczesnie
zakret /wygiecie- w lacinie 1-2 wieku naszej ery, moglo byc tez baza do
powstania nazwy miasta Sines-oddajac jednoczesnie doskonale wyglad zatoki,
widzianej z gory klifu .
Sines przez cala znana nam historie
zylo z polowu ryb i handlu.Wspomniany sos GARUM byl wynalazkiem greckim,juz
Sofokles, Platon i Seneka, opisywali
jego zalety,smak i..podly zapach-coz bowiem aromatycznego moze powstac z..wnetrznosci
ryb,wyciskanych i macerowanych sardeli, makreli w wersji bogatszej, lub w
najbogatszej,z masy malych rybek pozostalych po produkcji anchois.Garum
produkowane bylo juz w V w.p.n.e i przynosilo
nielada zyski, gdyz pomijajac
zapach, ktory i tak znikal na kolejnym etapie produkcji, stanowilo dodatek do
mies zastepujacy niezwykle droga i nie zawsze dostepna sol.Wszelkie „patenty”,
jak dodawanie roznych ziol ,a pozniej przypraw korzennych-stanowilo o jego
jakosci i niepowtarzalnosci produktu finalnego u poszczegolnych producentow.Nie
dziwmy sie wiec ,ze z wiekami jego produkcja nie tylko rozprzestrzenila sie po
basenie Morza Srodziemniego, ale tez stanowila duza czesc przewozonych galerami
ladunkow.Owczesne „kontenery”- ladowane na statki i galery AMFORY – oprocz wina
i oleju z oliwek, przewozily duze ilosci Garum.
Biznes przejety i rozpropagowany
przez Rzymian,siegal wszedzie tam gdzie dotarli w swoich podbojach,wystarczy
wspomniec, ze duze wytwornie GARUM i amfor specjalnie do przewozenia sosu garum
wytworzonych - znaleziono pod pylem wulkanicznym w Pompejach , w ruinach
najstarszej czesci Taryfy,oraz..w wykopaliskach pod ..MUZEUM PICASSA w Maladze,w
okolicach zamku w Sines i we wrakach greckich, czy rzymskich statkow handlowych
na dnie morza Srodziemnego i ...poza nim.Piekne, wykopane spod wulkanicznego
pylu,wille i laznie, oraz szczatki portu w Pompejach- finansowane byly w duzej
czesci z zyskow z handlu i produkcji Garum.
Rzymska wytwornia Garum w
Salga-Portugalia
Garum, z nie uszkodzonych amfor
nadawalo sie wciaz do konsumpcji..mimo ,o tysiaclecia ...przekroczonej daty
przydatnosci do spozycia..;o)).Patent na produkcje sosu Garum rozprzestrzenil
sie doslownie po calym swiecie - od Aleutow i Grenlandii, po Wietnam,
Indonezje, Chiny i obie Ameryki.Przepisy
na sosy bazujace na Garum – z roznymi
dodatkami, przetrwaly do dnia dzisiejszego...mozna je dostac w ..kazdym sklepie
spozywczym swiata,albo czystej postaci , albo w wersji takiej, jak lokalnie ewaluwal z roznymi dodatkami,od
ziol,korzennych przypraw ,po warzywa i owoce...Nie wierzycie?? Posluchajcie...Indonezyjsko-malezyjski
sos na bazie Garum - z niewielkim dodatkiem warzyw - nazywal sie KAY- CAP,wysoce
ceniony przez brytyjskich kolonizatorow Azji, zostal zabrany do Angli, a z
tamtad do koloni w... Ameryce, pod zangielszczona nazwa : ”ketchup”..ktora
przez dwa stulecia,na nowym ladzie „przylgnela” do produktu - juz nie zwiazanego
z Garum ,a z sosem czysto pomidorowym...Dlatego sos formalnie powinien nazywac
sie KETCHUP POMIDOROWY...dalej nie wierzycie? Sprawdzcie w najblizszym
Mc.Donaldzie ;o)).
Original natomiast znajdziecie w sklepie osiedlowym pod nazwa sos Worchestershire ...A jesli nie wiecie,z jakim”patentem” wiaze sie popularna w Polsce ...Magi...to spytajcie..ups! ;o))
Wieki srednie, jak juz mowilismy ,
to w Sines okres panowania Wizygotow,
wypchnietych pozniej z regionu przez Maurow.Z tych czasow znaleziono wiele
oryginalnych kamieni obrabianych w 7 wieku n.e. , ktore najprawdopodobniej
zostaly wykorzystane z pokrytego kamieniem przez Rzymian, duzo wiekszego placu
ze statua Marsa,a dopiero pozniej , posluzyly do budowy ,a pozniej naprawy
murow zamku i budowy podstawy bazyliki, znajdujacej sie tuz za murami.Okres
panowania Maurow ,ktorzy wyludnili i doprowadzili miasto niemal do upadku,nie
oznaczalo ,ze nie korzystali oni z zacisznej zatoki ,dogodnego kotwicowiska i zaopatrywania sie w
tej ,w tych czasach, niewielkiej spolecznosci.Taki stan rzeczy trwal az do
wieku XIII , kiedy Alfonso III krol Portugali ,odbil sila ten region,podniosl
ponownie range siedliska rybakow do statusu „villa” i korzystajac z obronnego
muru pozostawionego przez Vizygotow-wybudowal zamek do obrony przed piratami i
ochrony wzrostajacej zamoznosci lokalnych handlowcow ryba i wszelkimi dobrami
transportowanymi morzem.
Vasco da Gama byl 3- cim ,z 5 synow(i jednej corki)
Zarzadcy Sines,rycerza Estawo de Gama,ktory z nadania ksiecia
Ferdynanda,ksiecia Viseu,zostal cywilnym merem miasta, urzedujacym na zamku.
Watpliwosci dotyczace daty urodzin Vasco - czy byl to rok 1460 ,czy 1469, moga
byc raczej uznane za zle odczytanie daty.Pewne jest natomiast , ze data 1469
jest bardziej prawdopodobna, gdyz i objecie merowstwa i slub Estawo, z
pochodzaca z wysoko postawionego domu Sodre, Isabela de Gama, odbylo sie juz w
drugiej polowie lat 60-tych, a przeciez przed Vasco,malzenstwo mialo dwoch
innych synow.Okolo 1480 roku, Vasco zostal przyjety do tego samego zakonu w
ktorym byl Ojciec,Zakonu Rycerzy Santiago, ktorego Wielki Mistrz, Ksiaze Jan, w
1481 roku zostal..Krolem Portugali, Janen II, wiec w krotkim czasie zarowno
pozycja Ojca, jak i jego synow znaczaco wzrosla.
Juz w 1492 roku Vasco da Gama, mlodzieniec zaledwie 23
letni, zostal przez krola wyslany do zajecia, zwalczajacych zegluge portugalska,
francuskich statkow w porcie w Setubalu i Algarve-z czego wywiazal sie
znakomicie..wiec zostal faworyzowanym przez krola, namiestnikiem do zadan
specjalnych.
Pomnik Zdobywcow w Lisbonskim Belem, postawiony w 500
rocznice smierci Henryka Zeglarza(1460r) - z jego postacia trzymajaca model
Karaweli- na czele.Na dziobie wielkiej nawy, stoi na czele znamienitych kapitanow,eksploatotorow,
zdobywcow ,kartografow i zeglarzy ( w tym Vasco da Game), ktorzy swoimi odkryciami wytyczyli nowe zasady i cele
zeglugi , osiagneli nowe lady,a z Portugali, w krotkim czasie uczynili Morskie Imperium.
Kontynuujac ide Henryka Zeglarza w zdobywaniu wiedzy i
doswiadczenia w nawigacji na Zachodnim Wybrzezu Afryki( ktory byl takze
wspotworca w portugalskim Sagres tak doskonalej konstrukcji jaka byla karawela),kontynuujac
osiagniecia nawigatora Bartolomea Diaza, krol Jan II portugalski, rozkazal
zbudowac 2 mocne karawele i wraz z 2 innymi nieco mniejszymi i starszymi statkami,
zamierzal dzieki tej armadzie, znalezc wreszcie morska droge do Indii.Komu,
jesli nie swojemu faworytowi , sprawdzonemu juz zadaniach specjalnych - Vasco
da Gamie , mial powierzyc dowodztwo wyprawy???
W ten sposob umozliwil mu przejscie do
Histori.Vasco,dowodca tej niewielkiej Armady, wyplyna w lipcu 1498,po
zatrzymaniu sie na Wyspach Kanaryjskich i Zielonego Przyladka,
Polnocne wybrzeze Teneryfy- czy takim je zobaczyl Vasco w
swojej wyprawie??
...wypuscil sie daleko w Ocean, ustanawiajac do dzis uwazana za najlepsza, zeglarska trase w oplynieciu Poludniowego Atlantyku(czynily tak np.klipry herbaciane) .Po oplynieciu Przyladka Dobrej Nadziei, jak latwo sie domyslec, w koncowce grudnia- nadal imie Natal(Boze Narodzenie -po portugalsku), swiezo odkrytym , niezbadanym przez Europejczykow obszarom Afryki Wschodniej.Na wiosne przeplynal przesmyk mozambicki i dotarl do Mombasy ,okupowanej przez Arabow.Od Malindi – Vasco plynal juz ze slynnym arabskim nawigatorem, Ahmed ibn Majid-opisanym powyzej- „LWEM MORZ”,tak, ze 20 Maja 1498r, Armada osiagnela Calicut(wspolczesnie Kerala) na indyjskim wybrzezu Malabar.
W
ten sposob Vasco da Gama ukonczyl najdalszy etap pierwszej europejskiej morskiej
wyprawy do..Indii, tych prawdziwych, Wschodnich, nie jak Kolumb,Zachodnich..ups! Szybko okazalo sie, ze
istniejaca od stuleci arabska zegluga na tych wodach, absolutnie nie jest
zainteresowana ..europejska i portugalska konkurencja, tym bardziej ,ze
przywiezione podarki... (4 purpurowe szaty urzednicze,6 kapeluszy,4 naszyjniki
z korala,7 modeli statkow zrobionych z miedzi, szkatulka z..cukrem,2 barylki
oleju i jedna ..miodu)...nie wywarly niestety na Zamorinie-krolu Calicut , zadnego
wrazenia.
Brak w daninie zlotego kruszcu i bizuteri spowodowal, ze ani
krol, ani nikt z jego poddanych, nie chciali uwierzyc, ze Vasco reprezentuje
poteznego Portugalskiego Krola ,a raczej jest tylko odwaznym i bezczelnym..piratem.Mimo
to, da Gamie udalo sie dzieki miejscowym pomniejszym kacykom ..zapelnic swoje
statki..bezcennymi przyprawami,co uratowalo finanse wyprawy i honor Vasco da
Gamy.Droga powrotna zajela mu..3x wiecej czasu, niz pierwotna podroz,nie wzial
sobie do serca rad Ahmeda ibn Majida o lokalnych,sezonowych wiatrach monsunowych
wystepujacych na Oceanie Indyjskim.Stracil wiekszosc ze swojej zalogi,( ze 170
marynarzy, powrocilo tylko 55 , stracil tez 2 z 4 statkow Armady),jego brat
Paulo-dowodca drugiej najwiekszej karaweli –„Sao Rafael” zmarl jak wiekszosc
marynarzy..na szkorbut...Vasco zamknal jednak petle o dlugosci ponad 40 000mil
morskich(najdluzsza dotychczasowa podroz w Histori - dluzsza niz obwod Rownika)
,udowadniajac ,ze istnieje droga morska do Indii naokolo Afryki, wbrew zakorzenionym w Europie wierzenion
starozytnych Grekow ,ze Ocean Indyjski jest morzem otoczonym ladem.
Nagrodzony
przez krola tytulem „don” (przekazywany potomkom),krolewska pensja 300 000
reali, pozniej, po czwartej ,”karnej” wyprawie w sumie 20 uzbrojonych po zeby
karawel,uzyskal tytul „Admirala Indii,Arabi,Persji i calego Orientu”.Przez
otwarcie morskiej drogi do Indii , przed portugalczykami otworem stanely rynki
przypraw korzennych,a Lizbona stala sie ich centrum handlowym ,czyniac
Portugalie przebogatym Imperium na setke lat,
a
samo miasto ,stolice jego stolica, podziwiana(rowniez przez wspolczesnych
turystow) –perla w koronie Imperium...(zobacz tez post #34-Batawia...)
Jakby
w cieniu pozostaly mniej chwalebne..ups! ..szczegoly tej ostatniej wyprawy Vasco da Gamy-kiedy, nie
tylko zaatakowal na otwartych wodach, ale tez zmasakrowal zaloge statku MIRI,
zapelnionego 400 pielgrzymami do Mekki i to pomimo oferowanej zaplaty za ich
uwolnienie.Potem przez dwa dni, mimo okazanej woli do negocjacji ze strony
krola Zamorina, bombardowal niebronione i nie fortyfikowane miasto Calicut i ciagle
przechwytywal tez statki zaladowane ryzem i innym zaopatrzeniem krolestwa,
zalogom obcinajac rece,uszy i nosy...aby je wyslac z obrazliwymi listami do
panujacego Zamorina.
Sam
Vasco, majac juz tytul Vice krola Indii, zmarl na malarie, w dniu Wigili w 1524
r w Cochin, w trakcie swojej 3-ciej wyprawy do Indii, niezbyt szczesliwej, gdyz
w drodze utracil 5 duzych karawel z armady ktora dowodzil.Pochowany jest w
Lizbonie , w przepieknym klasztorze Jeronimos..skad po pozegnalnej mszy,z pobliskiego
Belem na rzece Tag, wyplywaly portugalskie Armady na podboj swiata..
Wracajac do naszego sennego Sines,sami
widzicie , ze zainteresowanie miastem ... wzrasta w miare jedzenia sosow...ups!...
w miare glebszego zagrzebania w Historii.
Opisane tematy-od Globusa ,wypraw
Vasco da Gamy,przez sos Worchestershire i keczup..ups! - po wspolczesny prezny
port kontenerowy i port ladunkow masowych...ktore powstaly w latach 70tych ubieglego wieku...wciagaja
nas w sprawy tego miejsca...
Czy w Sines, sennym i na pierwszy
rzut oka, nieciekawym miasteczku,lezacym 120 km na poludnie od Lizbony, nie
pozostalo nic z atmosfery kreujacej takich kolonizatorow jak Vasco da Gama?Nic
z histori dzielnych
rycerzy zakonnych i zdobywcow nowych ziem? ...Nic z
wzrastajacego znaczenia pierwszych zdobyczy kolonialnych Portugali?
Przeciez prawie wszyskie Armady zatrzymywaly sie tutaj, szukajac schronienia w
przytulnej bezpiecznej zatoce, uzupelniajac wode i zapasy przed czekajaca ich
podroza w nieznane...
Uwierzcie mi , cos jest ukryte pod tym pierwszym wrazeniem, schowane gleboko w DNA tego miasta i ....tylko czeka ....na swojego odkrywce..Ty tez mozesz nim byc...
© cpt.Roman Micinski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz